باشگاه کوهنوردی کوهسار نیشابور

ساعت برگشت: 05:00 جمعه

سرپرست برنامه: آزاده

بنام آنکس که انسان را از عدم آفرید وبه آن روح دمید

کوه الهام بلند آسمانی است، رویشی از خاک قد برافراشته به سمت آسمان با ریشه ای به بلندای بودنش، کوه گهواره ی  خیال آدمهاست کوه و بکر بودنش که با صعود دوباره کشف می شود رد پاها گواه این زیبای ا ند در هر ستیغ کوه جای گام های انسانها ی دلداده ی طبیعت به چشم می خوردواین توفیقی است که شامل اعضا میشود. صدای لغزش برفهای به جا مانده زیر گامها لذت کوه را دو چندان می کند..نفسهای عمیق و اشتیاق رسیدن به قله و ابرهای مرواریدی شکل که همچون زنجیره های به هم تنیده در افق دید زیبائی های خداوند را یاد آوری میکند. ایستاده ام و با تمام وجود تسلیم این همه  زیبائی و چیزی جز شکر گذاری به ذهنم خطور نمی کند خدایا به خاطر توفیق حضورم شکر به خاطرتمام زیبائیهایت سپاس ....
موقعیت جغرافیایی علم کوه : علم‌کوه در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر کلاردشت و در استان مازندران قرار گرفته‌است.[۶] کلاردشت نزدیک‌ترین شهر استان مازندران به این منطقه و پراچان و طالقان نزدیکترین شهرها در استان البرز به علم‌کوه هستند. از جبههٔ شمالی این کوه مشرف به کلاردشت و در جبهه جنوبی نیز این کوه مشرف به طالقان است.
مسیر صعود:
جبهه جنوبی؛ مسیر کوهپیمایی که از رودبارک آغاز می‌شود و با گذز از ونداربن، تنگ گلو و حصار چال از سمت جنوبی به قله علم‌کوه می‌رسد، با شبمانی در دشت حصارچال همراه است
مطابق تقویم شش ماهه اول  باشگاه کوهسار( سه شنبه  16 تیر 94)ساعت17 در محل تجمع برنامه واقع در فرهنگسرا... پذیرای 19 نفر از همنوردان مصمم ومشتاق بودیم ، پس از مستقرشدن و بدرقه دوستان بسمت خروجی شهر به مقصد علم کوه دیارمان راترک کردیم ،با توقف همنوردان روزه داردر شهر سبزوار وصرف افطار ساعتی را گذراندیم . و به مقصد کلاردشت مسیر شب را در اتوبوس طی کردیم طبق برنامه زمان بندی شده ساعت 15/30در محل مجتمع ورزشی کوهستانی ونداربن پذیرش و پس ازصرف نهار و تجهیزو کنترل  کوله ها توسط سرپرست برنامه آقای آزاده وخانم سلیمانی که حضورش باعث دلگرمی  اعضا بود دریافت اطلاعات مسیر، جاده عباس آباد را به سمت تنگه گلودر ساعت 17 ترک کرده و در ساعت 18/50اعضاء به سمت  گوسفند سرای احسان عزیمت نمودند . مسیر راه محسور شده با کوههای سر به فلک کشیده و استپ زار که در آن گلهای زرد و سفید چشم نوازی میکردن و صدای خروشان و غلتان آبها و بکر و وحشی بودن مسیر منطقه را رمز آلود و معما گونه  توصیف می نماید گام گذاشتن بر روی یخچالهای برفی و آب زلالی که از آن سرازیر بود لذت منطقه را دو چندان می نمودند چنان که اعضا با خدای خویش و طبیعت بکر مراقبه می نمودند و سکوتی پر معنا همه جا را فرا گرفته بود . با تاریکی هوا در ساعت 9 شب به محل استقرار و اسکان چادرها رسیدیم . تخت گاهی بزرگ و وسیع که میزبان 90 چادر از همنوردان بود سوسوی چراغهای چادرها و سکوت شب چشم انداز زیبایی را در ذهنمان به جای گذاشت . سوز سرمای بیرون چادر با دلگرمی و صمیمیت اعضا فراموش و شب را به صبح رساندیم ساعت بیدار باش 4/30 و حرکت به سمت قله زیبای علم کوه 6 صبح اعلام گردید و با گروههای مجاور به سمت قله رهسپار شدیم آنچه گفتنش خالی از لطف نیست صمیمیت و نظم و یک پارچگی اعضاء و رنگ لباسهای همنوردان همچون نگینی در بین گروهها چشم نوازی می نمود. شیب مسیر ملایم هوا مطبوع و بهاری و ریتم حرکت یکنواخت بود سرقدم گروه زوج موفقی بودن که  اعضا را با نظمی خاص به مقصد رسانند. یادآوری نکات ایمنی توسط آقای عرب و آزاده باعث سهولت صعود گردید. در طی مسیر با توریستهای آلمانی و همنوردانی از سایر شهرها ( اصفهان ، مشهد ، تبریز ، اردبیل ... ) هم قدم و هم صحبت شدیم و عکسهای یادگاری و دوستیهای نزدیکتر ، مشاعره اعضا و زمزمه اشعار خیام نیشابوری احساس غرور و ارزشمندی همنوردان را دوچندان نمود و صدای دلنشین و گوش نواز همنوردان انرژی مضاعفی را به گروه منتقل و سختی مسیر را کم می نمود. ساعت 11/30 قله را با سرود ملی ایران صعود نمودیم . مشایعت دوستان همنورد و خوشحالی اعضاء بار دیگر به شکرانه این توفیق خد ارا با تمام وجود سپاس گفتیم و یاد همنوردانی که حضور نداشتن را بجا آوردیم و قله را با همه زیبائیش بدرود گفتیم و به سمت پاکوبها رهسپار شدیم مسیر سراسر زیبائی بود و زبان در وصفش قاصر. ساعت 15/30 به محل اسکان چادرها رسیدیم و پس از صرف نهار به سمت تنگه گلور حرکت نمودیم  و لحظه خداحافظی با قله بغضی خفیف که باید گذاشت و گذر نمود. علم کوه را ترک نمودیم  مسیربرگشت مرور زیبائیها، برفها، کوههای سر به فلک کشیده ، گلهای رنگارنگی که از دل سنگها بیرون زده بودند و بوم نقاشی زیبائی وصف نشدنی از زبان من حقیر ، دلم فریاد می خواست. و چون حنجره آرش که تمام وجودم در صدایم خلاصه شود و خدارا سپاس گویم . خداوندا سپاس ، سپاس ، سپاس ،ساعت 18 طبق برنامه، اعضا با خودروهای نیسان  از محل تنگه گلور به سمت قرارگاه رودبارک منطقه را ترک نمودیم . ساعت 20  برنامه به اتمام رسید و شب را در قرارگاه رودبارک ماندیم و صبح جمعه ساعت 5  به سمت دیارمان رهسپار شدیم   .

ابراهیمی یکشنبه 4 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 10:13

همیشه پرتوان باشید..
منطقه علم فوق العاده زیباست ..

ابراهیمی یکشنبه 4 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 10:17

گزارش برنامه عالی بود...

m.asadi یکشنبه 4 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 10:27

بسیار عالی همیشه بر فراز

garajian یکشنبه 4 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 10:50

قلم نگارنده گزارش فوق العاده بود اونقدر که تمام زیبایی های مسیر حس میشد و با عکسهای زیبایی که از منطقه گذاشته بودید بوم نقاشی ای که نگارنده متن به تصویر کشیده بود کاملتر و زیباتر مینمود .همیشه پر توان و سرفراز باشید و سپاس