باشگاه کوهنوردی کوهسار نیشابور
باشگاه کوهنوردی کوهسار نیشابور

باشگاه کوهنوردی کوهسار نیشابور

چهارده کوه نورد در جنوب غرب چین ناپدید شدند

به گزارش روزنامه چاینا دیلی 14 کوه نورد در استان 'سی چوان' در جنوب غرب چین ناپدید شده اند . پایگاه اینترنتی این روزنامه گزارش داد : این کوه نوردان 12 روز قبل، صعود به کوهستان های این منطقه را آغاز کردند اما اکنون از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست. بنا بر این گزارش جست و جوها برای یافتن آنان آغاز شده است . بیشتر این کوه نوردان از اهالی شهر شانگهای و استان 'جه جیانگ' در شرق چین بوده اند و در جریان صعود به کوهستان مشهور 'آبا' در این استان چین ناپدید شده اند. گزارش شده است که این افراد قصد داشته اند از مسیری غیرمتعارف به کوه صعود کنند .
ایرنا
کلاغ ها

صعود مردی نابینا به مکانی فراتر از آنچه چشم قادر به دیدن آن است



کتاب لمس بام دنیا به قلم اریک واینمایر (Erik Wiehenmayer) و ترجمه آقای بهروز خباز بهشتی، سرگذشت اریک واینمایر، کوه‌نورد نابینای آمریکایی است که در بهار 2001 موفق به قله‌ی اورست می شود. نیمه‌ی نخست این کتاب بیشتر پیرامون زندگی عادی اریک، تحصیل، شغل و خانواده‌ی او می‌گذرد که گاهی این توضیحات را در حالی که در یک برنامه‌ی راهپیمایی و طبیعت‌گردی به سر می‌برد، ارایه می‌دهد. از فصل یازدهم کتاب، رویای صعود قله‌ی مک‌کنلی در آلاسکا را یکی از دوستانش به نام "سم" برای او ترسیم می‌کند. و از آنجاست که کوه‌نوردی جدی اریک آغاز می‌شود تا زمانیکه وی در سال 2001 موفق به صعود قله‌ی اورست می‌شود.
کتاب "لمس بام دنیا" تاکنون در ده کشور دنیا و به شش زبان چاپ شده است. همچنین بر اساس این کتاب فیلمی با همین نام در ماه ژوئن 2006 توسط تلویزیون A&E به نمایش گذاشته شد.
این کتاب در قطع وزیری، با 496 صفحه و به قیمت 60.000 ریال می باشد که توسط انتشارات نغمه نواندیش به چاپ رسیده است. اطلاعات بیشتر در مورد نوسینده و مترجم آن به شرح ذیل می باشد:
درباره‌ی نویسنده:
اریک واینمایر (Erik Wiehenmayer) در سپتامبر سال 1968 در کشور آمریکا متولد شد. وی با بیماری خراشیگی شبکیه‌ی چشم متولد شد و در سن سیزده سالگی به طور کامل از نعمت بینایی بی‌بهره گردید. با این حال، اریک پس از فارغ‌التحصیلی از دانشسرای دانشگاه کمبریج در دوره‌ی کارشناسی ارشد، به‌عنوان آموزگار مشغول به کار شد. اما آوازه‌ی اریک زمانی در دنیا فراگیر شد که در سال 2001 به‌عنوان نخستین نابینا به قله‌ی اورست، بلندترین کوه جهان به ارتفاع 8848 متر صعود کرد. کوه‌نوردی او با صعود اورست تمام نشد و در سال 2008 توانست نشان "هفت قله (Seven Summit)" را دریافت کرد. این نشان به کوه‌نوردانی تعلق می‌گیرد که توانسته‌اند بلندترین قله‌های 7 قاره‌ی آسیا، اروپا، اقیانوسیه، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آفریقا و جنوبگان را صعود کنند.  اریک علاوه بر کوه‌نوردی به ورزش‌های سنگ‌نوردی، یخ‌نوردی، اسکی، دوچرخه‌سواری و دوی مارتن نیز می‌پردازد.
درباره‌ی مترجم:
بهروز خبازبهشتی، متولد ماه اردیبهشت سال 1359، در سال 1383 در مقطع کارشناسی رشته‌ی مکانیک سیالات از دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی فارغ‌التحصیل شد. نخستین تجربه‌ی کوه‌نوردی وی به سال 1365، زمانیکه 6 سال بیشتر نداشت بازمی‌گردد که به همراه پدر بر فراز قله‌ی چین‌کلاغ ایستاد. آشنایی او با نویسنده‌ی کتاب از طریق پایگاه اینترنتی www.touchthetop.com  ایجاد می‌گردد. وی در مورد انگیزه‌ی ترجمه‌ی "لمس بام دنیا" می‌نویسد : "علاقه‌ی شخصی به امر ترجمه و ورزش کوهنوردی و نیز زندگی در کنار برادری معلول، نخستین جرقه‌های تصمیم به ترجمه‌ی این کتاب بود." بهروز پس از ترجمه‌ی کتاب، در سال تابستان 1388 همراه با اریک موفق به صعود قله‌ی 5137 متری آرارات در کشور ترکیه می‌شود.

* منبع مطالب خبر فروشگاه اینترنتی قلمرو کوهستانی ایران

هیئت کوهنوردی استان تهران

نشست بخش بانوان فدراسیون با مسئولین نظام پزشکی

عصر دیروز "منصوره گرجی" نایب رئیس فدراسیون در بخش بانوان به همراه "رویا فردی" و "شیوا فارسی" از همکاران حوزه بانوان فدراسیون، طی نشستی با مسئولین سازمان نظام پزشکی؛ "میری" مدیر ورزش و "شهریاری" کارشناس ورزشی این سازمان، پیرامون تعاملات و تحقق اهداف مشترک به بررسی و تبادل نظر پرداختند. در این جلسه بر ایجاد تشکیلات کوه‌نوردی در سازمان نظام پزشکی تأکید شد و فدراسیون آمادگی خود را برای ارائه هرگونه مشاوره، آموزش و برنامه ریزی صعود اعلام شد.

مراقب آبهای آلوده باشید

برای نوشیدن آب های موجود در طبیعت که ممکن است ظاهر پاک و زلال داشته باشند باید حتما از پاکیزه بودن و قابل شرب بودن آن مطمئن شد.آبهای آلوده ممکن است به انواع میکروب ها و ویروس های خطرناک مثل هپاتیت نوع A آلوده باشند.

موارد آلودگی درآب های ساکن ،مرداب ها،برکه ها،آبگیر های فصلی ممکن است وجود داشته باشد.رودخانه ها وجویبار هایی که از مجاورت شهر ها و یا از میان روستاها عبور میکنند ممکن است حامل فاضلاب و انواع پس آب کارخانه ها و سا یر مواد آلاینده باشند.

چشمه هایی که در مجاورت و پایین دست پناهگاه های کوه نوردی که دارای سرویس بهداشتی هستند احتمال آلودگی وجود دارد .

آبشار ها حتی در مناطق دور دست که از مسیر جریان آب های آن ها اطلاعی نداریم ممکن است در مسیر آن ها لاشه ی حیوانات مرده و.... قرار داشته باشد. اخیرا جمعی از کوه نوردان که به قصد صعود دیواره ی اخلمد خراسان رفته بودند با نوشیدن از آب رود خانه ای که از ریزش آبشاری در آن منطقه جاری است همگی مسموم  شدند .هم چنین بعضی از سنگ نوردان که در منطقه ی دیواره ی پل خواب تمرین میکنند میگویند با استفاده از آب های آن منطقه که از رود خانه تهیه میشود آلودگی هایی به هپاتیت A ایجاد شده است. 

منبع: باشگاه آرش