باشگاه کوهنوردی کوهسار نیشابور

ساعت برگشت: یکشنبه 12:00
تعداد: 9 نفر

سرپرست برنامه: سلیمانی

پنج‌شنبه‌شب ساعت 22:30 با قطار عازم طبس شدیم، ساعت 04:30 به شهرستان طبس وارد شدیم و با مینی‌بوس به خوابگاه فرمانداری رفتیم. پس از صرف صبحانه به سمت کویر حلوان حرکت نمودیم، با رسیدن به دق خیرآباد تپه‌های ماسه‌ای نمایان شد و پیمایشی چهارساعته بر روی تپه‌ها تجربه‌ای جالب را برایمان رقم زد. ساعت 13 به محل توقف مینی‌بوس بازگشتیم و به‌طرف روستای خیرآباد رفتیم روستایی خالی از سکنه ! پس از بازدید از آب‌انبار و خانه‌های نیمه ویران روستا به خوابگاه برگشتیم. پس از صرف نهار و استراحت برای بازدید از شهر و باغ گلشن خوابگاه را ترک کردیم. صبح روز شنبه ساعت 7 جهت بازدید حمام مرتضی علی و طاق شاه‌عباسی به سمت روستای خرو در 27 کیلومتری شهر طبس حرکت نمودیم. با ورود به دره و پیشروی در مسیر آب رودخانه دیواره‌های بلند دره، حفره‌ها و کانال‌هایی دیده شدند که بانظم خاص و مهندسی حساب‌شده‌ای بناشده‌ بودند که به آن خانه گبر گفته می‌شود. قدمت این حفره‌ها به دوران ساسانیان یعنی حدود 1500 سال قبل می‌رسد. با دست به سنگ شدن و بالا رفتن از دیواره به ورودی چاهی با ارتفاع حدود 10 متر رسیدیم . با صعود از این چاه به راهروهای باریک رسیدیم که انتهای راهروها به کال مشرف بود در ادامه دره به آبگرم رسیدیم که چشمه‌های آبگرم متعدد از دیواره‌ی دره از میان خزه‌ها و پوشش گیاهی متفاوت با منطقه و فصل به پایین می‌ریخت وبا عبور از محل آبگرم به طاق شاه‌عباسی رسیدیم این طاق که بیش از 700 سال قدمت دارد از آثار تاریخی دوران صفویه محسوب می‌شود و نیز بزرگ‌ترین سد قوسی جهان با ارتفاع 60 متر برای مدت 550 سال بوده است، نکته جالب‌تر اینکه این سد با عرض تاج متر، هنوز هم مغرورانه عنوان نازک‌ترین سد جهان را با خود دارد. پس از بازدید از منطقه و آبتنی در آبگرم به روستای خرو برگشتیم، در خروجی کال نرسیده به روستا قناتی وجود داشت که تا جاییکه امکان پیشروی در قنات وجود داشت جلو رفتیم. با خروج از کال و نیز بازدید از سد نهرین به خوابگاه برگشتیم

با برگشت به خوابگاه و صرف نهار به همراه سه نفر از دوستان طبسی آقای قاضی و همسرشان و آقای وثوق به سمت کال جنی که در 30 کیلومتری طبس قرار داشت حرکت کردیم. کال جنی دو ورودی دارد که یکی از ورودی‌ها به نیزار و دیگری به محل خانه‌های گبر می‌رسد که راه دوم را انتخاب و وارد شدیم، پس از طی مسیری اندک به دهانه چاهی ده متری رسیده که با صعود آن به دالانی که دارای 10 اتاق و یک چاه آب بود رسیدیم، سپس به بازدید از دیگر شکاف‌های آبرفتی کال پرداختیم و به‌طرف نیزار حرکت و از کال خارج شدیم.

پس از صرف شام نیز فرصتی بود برای زیارت از امامزاده حسین بن موسی کاظم برادر امام رضا (ع)...

در نهایت روز یکشنبه پس از بازدید از ارگ بم و خرید از بازار طبس، با قطار ساعت 12 به سمت نیشابور راه افتادیم.

با تشکر از آقایان قاضی، وثوق، سعیدیان و فرمانداری محترم شهرستان طبس...

دق خیرآباد

چاه آب (خانه گبر)

ورودی خانه گبر

نیزار کال جنی

امامزاده حسین بن موسی (ع)

ارگ طبس

mina یکشنبه 7 دی‌ماه سال 1393 ساعت 11:33

besiyar ziba

زینب دوشنبه 8 دی‌ماه سال 1393 ساعت 20:38

زنده باد! جای من خالیالبته دوستان به جای ما،شاد باشید

amir دوشنبه 15 دی‌ماه سال 1393 ساعت 08:52

بسیار بسیار زیبا
ایشالا قسمت بشه یه شب توی کال جنی بخوابیم
(یار خوشگلم اقا جنه حبیب دلم اقا جنه )

نصیب پور جمعه 19 دی‌ماه سال 1393 ساعت 15:31

باسلام برنامتون کامل بوده خوشبحالتون وافرین به ثصویربردارتون.خاطرات گذشتمون زنده شدپایدارباشین