باشگاه کوهنوردی کوهسار نیشابور

این برنامه در تاریخ16-11/ 1393/03اجرا شد

تعداد افراد شرکت کننده: 6نفر

سرپرست و راهنمای برنامه : آزده

یکشنبه 11/3/93 به همراهی ۶نفر از دوستان همنورد بسمت مشهد حرکت کردیم و ساعت ۲۰وباقطار راهی کرمان شدیم،ساعت ۷صبح روز دوشنبه12/3/93 به کرمان رسیدیم و با دودستگاه سواری که از قبل هماهنگ شده بود به سمت خانه سنگنوردی راهی شدیم،پس از گذاشتن لوازم اضافی ساعت ۸,۴۵ از خوابگاه با یک دستگاه ون  بسمت منطقه جوپار حرکت کردیم، راه آسفالته 50 کیلومتری ماهان را به سوی آبادی کوچکی به نام قناقستان در جنوب شهر طی کردیم ،ساعت ۹,۴۰به دره قناقستان رسیدیم و از کنار جویبار کو چکی که در سمت چپ (شرق) قرار داشت ادامه مسیر دادیم دره تنگ تر شده ،هوای منطقه ابری و سپس تراکم ابرها بیشتر شد به علت شدت باران تیم۲بار توقف ، ساعت11به نقطه سگنوردی مشهور به گذر رجب رسیدیم ،این گذر حدودا ۵۰ متر ارتفاع و ۴۵ پلکان فلزی دارد، بر بالای گذر رجب قرار گرفته از طریق یال و راه پا کوب مشخصی ساعت ۱۳ به  خندق خرپران  رسیده به علت بارندگی تیم مجددا متوقت شد،لازم بذکر است مسیر حرکت در خرپران مجهز به سیم بکسل است.بر روی مسیر مجددا ارتفاع گرفته و در پی تپه ای کوچک بر فراز یالی بزرگ در زیر قلل جوپار ساعت ۱۴,۱۰به جانپناه رسیدیم.ارتفاع این جانپناه از سطح دریا 3000 متر میباشد. از امکانات جانپناه، چشمه ای موسوم به بیدستان در فاصله ۲۰دقیقه ای آن میباشد.تیم شب را در جانپناه گذراند.

صبح روز ۳شنبه ساعت ۴,۳۰بیدارباش اعلام شد و پس از صرف صبحانه مختصر تیم حرکت کرد و بعد از ۲۰دقیقه پیمایش کوله ها را دپو کردیم و با کوله حمله بطرف دهلیزی ب نام قیف مصیبت حرکت کردیم،درمسیر قیف درگیری با سنگ داشتیم و مسیرعبور پراز برفچال و شیبهای تندبود،ساعت ۱۱ب انتهای شیب رسیده و بعد از گذشتن از پناهگاه سنگی (3800 متر) و صعود دهلیز از سمت چپ به تیغه های صخره ای  قله شاخ شکسته رسیده  و دورزدن آن، قله اصلی(سه شاخ جوپار) درساعت۱۲نمایان شد ،بادیدن قله بانیروی مضاعف به حرکت ادامه دادیم و ساعت ۱۲,۴۰به قله رسیدیم،ساعت ۱۳برگشت از ضلع جنوبی مسیر شن اسکی به سمت پناهگاه ساعت۱۴ به قیف رسیده و برای ناهار توقف کردیم،ساعت 17جانپناه و ساعت 21قناقستان بودیم،ساعت 22 به خوابگاه برگشتیم

و یکی از دوستان (آقای محبتی)دراین مقطع از تیم جدا شدند..روز ۴شنبه را به استراحت و گردش درشهر و بازدید از باغ شاهزاده ماهان و شاه نعمت اله ولی گذراندیم .

صعود لاله زار15/3/93

روز۵شنبه ساعت۳,۳۰بیدارباش ،۴,۱۰با یک دستگاه ون از کرمان با طی 144 کیلومتر به سوی جنوب  به روستای لاله زار رسیدیم و پس از بازدید از سد به سمت دهانه آر_تی در ساعت ۶,۴۰استارت زدیم ،ساعت۷,۴۰در ارتفاعات سرسبز برای صبحانه توقف کردیم ساعت ۸حرکت را از سرگرفته و  پس از مدت زمان کوتاهی به دو آب رسیده از مسیر انشعاب به سمت چپ ادامه راه داده در محل مناسب یک بار دیگر از رودخانه به سمت راست عبور میکنیم تا در نهایت دوباره با عبور از امتداد آن به سمت چپ بر میگردیم ، در اینجا قله لاله زار به وضوح دیده میشود. از طریق یال سمت راست صعود را آغاز میکنیم این یال با شیب ملایم با عبور از یک قله تپه کانند فرعی و دور زدن و قرار گرفتن روی گردنه مابین قله فرعی و اصلی ساعت ۱3 قله لاله زار را فتح کردیم وپس از استراحتی کوتاه از مسیر برفچالهای شمالی قله به سمت دهانه آر_تی برگشتیم..پس از صرف ناهارو لذت بردن از طبیعت بکر و زیبای منطقه و پیمایش مسیر آبریزساعت ۲۱به سمت خوابگاه حرکت کردیم..

جمعه16/3/93 با بازدید از بازار وکیل و مجموعه حمام گنجعلی خان و خرید سوغات در نهایت ساعت14با قطار بسمت مشهد حرکت کردیم.

این برنامه با هدف روز جهانی محیط زیست برگزار گردید.

با تشکر از همنوردان عزیز ، سرپرست و راهنمای تیم جناب آقای آزاده،و جناب آقای زئیم مسئول خوابگاه و جناب آقای نقوی که در این صعود ما را یاری کردند.

راهرو رجب

به مناسبت روز محیط زیست

آبریز سد لاله زار

حمید پورحسین یکشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:13

درود بر همت و پشتکارتان...