مقدمه:
همان مطلبی که بارها
به شیوه های گوناگون شنیده اید یا مطالعه کرده اید. پوشاک در کوهنوردی در
حال حاضر یک صنعت تخصصی ، یک بازار پر رونق اقتصادی و یک ضرورت غیر قابل
انکار در کوهنوردی به خصوص در برنامه های زمستانی و ارتفاعات بلند است.
بررسی :
استفاده از پوشاک کوهنوردی برای رسیدن به ایده آلهای زبر است:
خشک ، گرم ، راحت و سالم ماندن با
لباسهایی کم حجم تر و سبک تر تا جای ممکن در طول اجرای برنامه کوهنوردی و
به طبع هر چه پوشاکی که انتخاب می کنیم دقیق تر و تخصصی تر باشد به این
اهداف بیشتر نزدیک خواهیم شد و البته هزینه های گزاف تری نیز باید پرداخت
کنیم.
دسته بندی سنتی پوشاک کوهنوردی:
اکثر کوهنوردان با واژه هایی چون لایه اول یا بیس (base layer) ، لایه میانی (middle layer) و لایه بیرونی ، گورتکس (outer layer , out shell)
آشنایی دارند . این تقسیم بندی چندین سال است که در تقسیم بندی پوشاک
کوهنوردی به 3 طبقه جدا استفاده می شود. هرکدام از لایه ها وظیفه تامین
دسته به خصوصی از اهداف استفاده از لباس کوهنوردی را بر عهده دارند که بدین
شکل است : لایه اول برای خشک و تمیز نگاه داشتن بدن در طول فعالیت ، لایه
دوم برای حفظ گرما و تامین دمای مناسب بدن چه در طول فعالیت و چه به هنگام
استراحت در کمپ یا توقف ها ، لایه سوم و بیرونی جهت محافظت از باد ، باران و
برف .
ادامه مطلب ...
شنبه 14 آبانماه سال 1390 ساعت 11:02